Isnin, 17 November 2014

Cara Menghilangkan Badan dan Nafas Berbau

Anda ada Masalah Badan dan Nafas Berbau???


Masalah badan berbau, mulut berbau memang merimaskan. Baunya yang boleh menusuk kalbu gitu... ini akan membuatkan orang yang berada di sekeliling anda berasa kurang selesa boleh pengsang dibuatnya. Bila melakukan aktiviti sukan pula, mulalah peluh membasahi satu badan.masa tu pulak baunya, Nauzubillah pengsang dibuatnya. Yang mempunyai masalah mulut berbau pun satu hal juga.nak bercakap dengan orang yang kuat bau nafas ni memang x boleh nak dekat-dekat.Takut pulak nanti jenuh nak kena kepit hidung plak...

Mungkin orang yang disekeliling kita perasaan akan baunya tapi cuma mereka mungkin tak sampai hati atau serba salah nak cakap "sound direct" kepada anda. Tapi kalau anda sediri dah sedar yang bau badan anda tu agak kuat,oleh itu cuba lah untuk mencari alternatif untuk mengatasi masalah ini. 

Tiada siapa yang suka masalah bau badan dan mulut ini.Namun jika ia di biarkan boleh menyebabkan hilang keyakinan diri,tidak dapat bergaul sosial dengan gembira dan akan menimbulkan masalah kritikal bagi yang sudah berkahwin.

Semua orang mempunyai bau badan yang tersendiri kerana ia berpunca dari perpeluhan. Berpeluh adalah lumrah dan semulajadi berlaku kepada semua.Ia di hasilkan dan di kawal oleh dua jenis kelenjar iaitu kelenjar Eccrine dan kelenjarApocrine.


Kelenjar Eccrine ini bertanggungjawab mengawal suhu badan dan membuang segala bahan buangan seperti urea,sodium dan elektrolit.


bazarvitamin.blogsot.com

Punca Bau Badan

Bau badan berpunca daripada bahan buangan terkumpul dalam badan akibat proses pencernaan yang tidak sempurna. Dalam pengambilan pelbagai jenis makanan, sebahagiannya ditukarkan ke dalam bentuk sisa buangan dan toksin. toksin ini mudah disingkirkan jika ginjal, hati dan saluran usus berfungsi dengan baik.

Hakikatnya, semua orang mempunyai bau badan yang tersendiri kerana ia berpunca daripada proses perpeluhan. Ada dua kelenjar menghasilkan peluh iaitu Eccrine dan Apocrine.

Kelenjar Eccrine bersambung terus ke permukaan kulit untuk menghasilkan peluh. ia bertujuan mengawal suhu badan selain membuang bahan-bahan buangan seperti urea, sodium, kalsium dan elektrolit. Peluh yang dihasilkan oleh Eccrine bersifat tulen dan jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau kerana akan terus keluar ke permukaan kulit.

Kelenjar Apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan keruh. Kelenjar ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Di sini, lebih mudah untuk bakteria memecah masuk protein dalam rembesan peluh yang menyebabkan bau kurang menyenangkan terhasil.

Bau badan dicipta oleh sejenis hormon dipanggil pheromones. Hormon ini akan menghasilkan bau yang lebih kuat apabila kelenjar apocrine mula dijangkiti bakteria.


Siapakah yang sering mengalami masalah bau badan?
  • Remaja yang akil baligh kerana mengalami perubahan hormon
  • Pesakit yang obes atau terlalu gemuk kerana sering mengambil ubat khusus
  • Faktor genetik
  • Diet pemakanan - Kerap mengambil makanan berempah, minuman berkafein, bawang putih, daging, telur, kekacang dan ikan.
  • Perokok
  • Pesakit tiroid
  • Hypoglicemia
  • Pesakit kencing manis
  • Mereka yang kurang menjaga kebersihan badan

Makanan yang menjadi punca bau badan 
  1. Daging merah
  2. Alkohol
  3. Ikan - sesetengah orang mengalami masalah metabolisme yang menyebabkan mereka berbau seperti ikan selepas memakan ikan terutama salmon
  4. Asparagus
  5. Serbuk kari/jintan
  6. Coffee
  7. Makanan ringan



Cara Mengatasi Masalah Bau Badan

1. Kerap mandi


Bagi mengatasi bau badan,mandi dengan kerap sekurang-kurangya 3X sehari. Di sesetengah pejabat ada di sediakan bilik 'shower' kepada pekerja. Gosokla di tempat mudah berbau dan menyerap peluh seperti ketiak,celah pelipat dengan kuat.Boleh menggunakan buah limau nipis semasa menggosok.

2. Kurangkan pengambilan makanan berempah dan pedas

Bagi anda yang mengalami masalah bau badan perlulah mengurangkan pengambilan makanan berempah dan berbau seperti bawang putih,petai atau minuman berkaffein tinggi

3. Menggunakan Anti perspirant bukan deodorant
Anda perlulah pandai memilih 'ubat ketiak ' atau anti perspirant untuk mengelakkan bau makin kuat dan mengurangkan pengeluaran peluh .Deodorant pula boleh menyebabkan bakteria cepat membiak.

4. Pakai pakaian fabrik kapas bagi mudah menyerap peluh


5. Berhenti merokok

6. Elakkan makanan yang boleh menjadi punca bau badan

7. Amalkan pemakanan sayur-sayuran dan buah-buahan

8. Amalkan Pengambilan supplement yang sesuai seperti Set Bau Badan Shaklee.



Bagaimana Set Bau Badan Shaklee membantu menghapuskan bau badan?



  • Penyahtoksik - membantu menyahtoksik toksin yang tersimpan di dalam badan.
  • Pembersih Darah - mencuci dan membersihkan darah
  • Agen anti kulat  - klorofil yang terdapat di dalam alfalfa dapat membunuh bakteria di dalam badan dan bertindak sebagao deodoran semulajadi kepada badan.
  • Fiber - tinggi serat untuk membantu proses penghadaman dan menggalakan pelawasan yang baik.
  • Membantu menggalakkan fungsi kelenjar pituitari berfungsi dengan baik dan lancar

Alfalfa bersifat alkali pada badan dan ia kaya dengan mineral seperti kalsium, magnesium, fosforus, besi, kalium. Ia juga mengandungi klorofil, karotena, vitamin A, D, E, B-6, K dan beberapa enzim pencernaan yang tinggi.


  • Herb-lax menggalakkan tindakan pembersihan najis yang tersekat
  • merangsang usus untuk percepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh 




  • Mengandungi Spearmint- mempertingkatkan sistem penghadaman 
  • Mempertingkat sistem penghadaman seperti kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, juga bertindak menentang bakteria H/pylori dan menghalang usler gastrik 
  • menstabilkan glukos didalam tubuh




Kenal Pasti Masalah Bau Badan,Mulut Berbau


Masalah bau badan, mulut berbau adalah berpunca dari serangan bakteria dan lebihan toksin di dalam badan. Pengambilan makanan berempah dan juga minuman berkafein tinggi juga boleh menyebabkan risiko kepada bau badan.


Punca lain bau badan,mulut berbau termasuklah masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid. Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak punya masalah bau, tiba-tiba mengalami perubahan bau badan yang mengganggu. Masalah Bau Badan juga disebabkan oleh faktor genetik dan kelenjar yang sangat aktif.


Testimoni pengguna yang mengambil Alfafa Complex yang dapat menghilangkan bau badan







Sekiranya anda ingin mencuba Set Bau Badan Shaklee untuk membantu menghilangkan bau badan,bolehlah hubungi saya untuk dapatkannya..dapatkan cepat sebelum pasangan atau orang yang anda sayang menunjukkan muka tidak senang dengan anda.Malah anda tidak perlu untuk merendah diri atau malu lagi untuk keluar bersama pasangan atau orang yang anda sayang.




 Nak Order??

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan. Setiap pembelian dari saya akan mendapat konsultasi PERCUMA mengenai tip-tips dan cara/jadual pengambilan vitamin yang betul. 


H/P No: 012-3030144
ID Shaklee: 1069883
Email: supplement.eshoppe@gmail.com
Blog: http://bazarvitamin.blogspot.com 
Page: https://www.facebook.com/SupplementEShoppe
Instagram: isfzqsara
Fb: Arizamsi Liamsi 




Anda BERMINAT NAK JADI AHLI SHAKLEE dan nikmati 
potongan hebat 15% - 20%
NAK TAHU CARA DAFTAR DENGAN SHAKLEE

Mudah sahaja hanya klik di sini:

Jemput Follow diblog saya untuk mendapatkan info2 tentang kesihatan

Pick Up/COD Area:
Cheras/Seri Kembanga/Putrajaya/Cyberjaya
&
Penghantaran seluruh Malaysia

Dapatkan pelbagai Supplement Shaklee sekarang!!!

_________________________________________________________________________
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease**

19 ulasan:

  1. Info yang sangat menarik. Baru tahu salah satu fungsi garlic ialah menentang bakteria H/pylori. InsyaAllah ila akan amalkan pengambilan garlic ini.
    Baca Kelebihan Solat Dhuha

    BalasPadam
  2. Ramai setuju dengan alfalfa sebagai natural body deodorizer. Jadi sesiapa yang memang kulitnya tak tahan denga deodoren, boleh amalkan dengan memakan alfalfa.

    JommSihatDanCantik -> PROSES PERJALANAN PENUAAN KULIT MANUSIA

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas info yang sangat berguna sekali bagi saya, alhamdulillah sejak mengamalkan Alfalfa Complex masalah dalama saya semakin membaik.

    Mengapa Peratusan Lelaki Menemui Ajal Lebih Tinggi Daripada Wanita

    BalasPadam
  4. Kalau ada masalh cmni memang rasa tak selesa untuk bergaul dengan orang sekeliling..

    Kepentingan Minyak Ikan Pada Wanita Hamil

    BalasPadam
  5. Alfalfa mng berkesan utk badan yg berbau. .tak percaya?cer cuba

    set perut kempis pilihan ramai

    BalasPadam
  6. Sangat rimas kalau ada masalah bau badan ni.Cuba bayangkan kalau dalam lift.cukup sorg je yang ada masalah bau badan..


    Tips-memikat-jejaka-pujaan

    BalasPadam
  7. Woww menarik tu dpt hilangkan bau badan dgn supplemen

    BalasPadam
  8. Alfalfa Sgt membantu.. Msalah bau bdan disebabkan toksin dlm bdan.. So, bila ambil alfalfa utk menyahtoksin.. Mmg mmbntu.. Herblax juga baik utk kempiskan perut..
    CARA MENDIDIK ANAK MENJADI ANAK SOLEH

    BalasPadam
  9. Produk shaklee ni macam-macam ada, untuk masalah bau badan pun ada...hebatlah. Bagi sapa-sapa yang ada masalag bau badan bolehlah ambil produk shaklee ni.

    BalasPadam
  10. Kalau konsisten dalam pengambilan vitamin in shaa Allah bermacam2 masalah kita boleh hadapi..

    Petua Kempiskan Perut Buncit Selepas Bersalin

    BalasPadam
  11. Kena kurangkan makanan beremoah juga..tu juga salah 1 punca bau badan. As a woman kita kena jaga bab ni supaya suami x gelosah dengan kita huhu

    CARA SHOPPING DI ASTRO

    BalasPadam
  12. badan berbau memang amat merunsingkan kita kan..nak bergaul dengan orang ramai pun segan...jadi takkan nak biarkan masalah tu begitu saja...disamping amalkan petua bolehlah mengambil suplemen yang membantu menghilangkan bau badan

    Mengatasi Masalah Haid Tidak teratur

    BalasPadam
  13. betul..perempuan terutamanya harus jaga penampilan untuk suami..walaupun bau badan hal yang remeh tapi kadang kala boleh memberi kesan yang besar pada hubungan suami isteri..

    Makanan Yang Boleh Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

    BalasPadam
  14. masalah bau badan mmg x selesa.. orang lain yang bau pun mesti hilang minat kt kite.. huhu

    BalasPadam
  15. Orang badan berbau pun kita tak suka apatah lagi badan kita sendiri kan.. tapi kadang2 memang tak boleh nak elak badan berbau ni coz aktiviti harian kita buat kerja2 rumah atau aktiviti2 luar ditempat2 panas. So, kenalah jaga body odour kita. Jangan penampilan je cantik, tp badan berbau.. memalukan, kan..

    BalasPadam
  16. Alfalfa detox semulajadi. Rawatan dari dalam lebih selamat

    Mengidam Sotong Kangkung

    BalasPadam
  17. Saya pengguna tetap alfalfa... xtahu pulak boleh untuk elak bau badan

    BalasPadam
  18. Alamak cili pun menyumbang pada bau badan ke? Dahla suka makan makanan pedas

    BalasPadam