Selasa, 9 Disember 2014

Mengatasi Masalah Sembelit Kanak-Kanak


Masalah  sembelit memang selalu terjadi di kalangan kanak-kanak. Ramai ibu-ibu yang risau dengan masalah ini, Ibubapa yang mempunyai anak yang masalah sembelit ini memang risau dan x sanggup nak melihat anak-anak menanggis setiap kali ingin membuang air besar.Susah hati dan risau bila memikirkan masalah anak-anak yang kena sembelit ini macam mana cara untuk atasinya. Kesian sangat bila tengok anak-anak meneran sampai terkeluar air matanya untuk mengeluarkan najis. 

Bagaimana masalah sembelit terjadi?

Kebiasaannya masalah sembelit berlaku pada bayi atau kanak-kanak yang mengambil susu formula bukan susu ibu.Sembelit terjadi kerana najis menjadi keras dan kering.  Ia adalah kerana anak kita jarang membuang air besar.  Faktor utama sembelit adalah: 
  1. kekurangan kandungan serat di dalam diet harian . 
  2. Susu yang tidak sesuai.Susu formula sukar dihadam dan diserap ke dalam usus.
  3. Memberi makanan pejal. Apabila usus anak belum cukup matang maka ia belum dapat memproses makanan pejal dengan baik
  4. Kurang minum air masak yang secukupnya.  Serat dan jumlah air yang cukup adalah sangat penting untuk pergerakan makanan di dalam usus. Gangguan pergerakan makanan dalam usus akan menyebabkan najis terkumpul dan akan menyebabkan najis keras dan menyukarkan pembuangan air besar.
  5. Kurang pengambilan makanan berserat.

TIPS KANAK-KANAK SEMBELIT
  1. Tukar kepada susu yang lebih sesuai. Sebaiknya dapatkan nasihat dari Doktor yang bertauliah
  2. Tingkatkan pengambilan air
  3. Beri makanan yang lembut pada anak. Jika anak masih berusia lebih 6bulan, beri makanan separuh pejal seperti lobak yang dikisar. Ini akan menambah kandungan serat di dalam pemakanan mereka.
  4. Tingkatkan pengambilan serat dalam makanan. Pastikan ada buah dan sayuran dalam diet harian kanak-kanak. Selalu beri BUAH BETIK. Selain ianya tinggi serat, buah betik mengandungi bahan semulajadi yang dapat meransang pergerakan usus.
  5. Selalu bantu anak buat senaman. Baringkan bayi dengan kaki ke atas dan buat pergerakan seolah-olah sedang mengayuh basikal. Ini akan merangsang pergerakan najis dalam usus

Bahaya sembelit

  1. Penyakit saraf – Sembelit adakalanya menjadi petanda kepada penyakit lain seperti penyakit sarafcerebral palsy dan masalah tulang belakang.
  2. Jangkitan air kencing – Ini adalah kerana najis keras akan menekan saluran air kencing dan mengganggu pengaliran air kencing.
  3. Pendarahan dan dubur luka – Pengumpulan najis yang terlalu lama akan menyebabkan usus bengkak.  Kesukaran membuang air besar akan menyebabkan anak anda meneran sehingga bahagian luar duburnya akan luka dan berdarah.  Kadangkala ia akan menyebabkan pendarahan.
  4. Kesan psikologi – Kajian doktor mendapati kanak-kanak yang mengalami masalah sembelit mempunyai kurang keyakinan diri.
Anak saya juga tidak terkecuali dengan masalah sembelit. Anak saya memang jenis tak suka makan sayur dan kurang minum air masak. Setiap kali dia ingin membuang memang kesian melihat dia bersusah payah hendak membuang najis. 

Tapi ahlamdulillah sejak diperkenalkan minuman Mealshakes Shaklee oleh seorang kawan SID Shaklee masalah anak sembelit telah berjaya diatasi. Kini anak saya tidak lagi trauma untuk membuang air besar dan saya pun tidak rungsing lagi kerana masalah anak sering sembelit berjaya diatasi dengan Mealshakes Shaklee.

Apakah keistimewaan  Mealshakes Shaklee ini?
Mealshakes merupakan minuman yang kaya dengan kandungan SERAT di samping mengandungi Vitamin B-12 yang merupakan komponen Vitamin B yang berfungsi untuk melancarkan penghadaman perut.


Meal Shake

Bagaimana Mealshakes Shaklee membantu atasi anak sering sembelit?

  1. Kandungan serat di dalam Mealshakes Shaklee ini adalah jenis yang larut di dalam air dan akan bertindak sebagai 'pencuci' usus dan perut anak kita. 
  2. Serat ini akan mengumpul sisa makanan yang tidak diperlukan oleh tubuh dan juga membuang kolestrol berlebihan.
  3. Apabila semua sisa makanan ini telah berkumpul, ia akan menjadi gumpalan najis, 
  4. Serat akan membantu najis tersebut menyerap air supaya najis lembut. Sembelit dapat dielakkan 
  5. Di sinilah pentingnya anak kita minum air masak mencukupi.
  6. Akhirnya, serat di dalam Mealshakes Shaklee akan mengaktifkan sistem pembuangan najis anak kita dan membantu tubuh mengeluarkan najis dengan mudah.

#Testimoni Pengguna Mealshake 





Masalah sembelit anak saya sekarang sudah berjaya diatasi. Masalah sembelit anak anda bila pula nak diatasi. Sanggupkah anda melihat kesengsaraan anak kita ketika membuang air besar? Jika tak sanggup dan mahu mengatasi masalah anak sering sembelit, cepat-cepatlah dapatkan Mealshakes Shaklee sekarang.Anda juga boleh membuat pembelian secara online dengan hanya klik di bawah

 Order Meal Shake

Boleh Hubungi saya juga. Setiap pembelian dari saya akan mendapat konsultasi PERCUMA mengenai tip dan cara/jadual pengambilan vitamin yang betul. 

H/P No: 012-3030144
ID Shaklee: 1069883
Blog: http://bazarvitamin.blogspot.com 
Page: https://www.facebook.com/SupplementEShoppe
Instagram: isfzqsara
Fb: Arizamsi Liamsi 
Email: supplement.eshoppe@gmail.com
Anda BERMINAT NAK JADI AHLI SHAKLEE dan nikmati 
potongan hebat 15% - 20%
NAK TAHU CARA DAFTAR DENGAN SHAKLEE

Jemput Follow diblog saya untuk mendapatkan info2 tentang kesihatan

Pick Up/COD Area:
Cheras/Seri Kembanga/Putrajaya/Cyberjaya
&
Penghantaran seluruh Malaysia

Dapatkan pelbagai Supplement Shaklee sekarang!!!



1 ulasan:

  1. hmmm setuju..sejak anak-anak ambil mealshakes, takde lagi insiden sembelit sampai menangis-nangis..lagi teruk dulu terpaksa masukkan ubat enema huhuuuh sekarang dah bebeas semua masalah tu

    BalasPadam